Søgemaskineoptimering af sider
I denne artikel:
Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO, der står for Search Engine Optimization eller Søgemaskineoptimering, er vigtigt for at generere trafik på din webshop. Alle sider, produkter og produktkategorier i shopsystemet har en funktion kaldet søgemaskineoptimering. Under søgemaskineoptimering kan du indtaste såkaldte meta-tags i form af titel, beskrivelse og søgeord.
Quick tip: Grundkursus i søgemaskineoptimering
Vi anbefaler, at du starter med vores SEO-introduktion, som gennemgår de overordnede begreber, der danner grundlaget for forståelse af søgemaskineoptimering. Du kan altid vende tilbage til denne artikel, hvis du vil vide mere omkring funktionaliteten.
Vi anbefaler, at du starter med vores SEO-introduktion, som gennemgår de overordnede begreber, der danner grundlaget for forståelse af søgemaskineoptimering. Du kan altid vende tilbage til denne artikel, hvis du vil vide mere omkring funktionaliteten.
Derudover har du mulighed for at optimere sidens link og "Canonical" tag.
- Titel: kaldes også Meta title og er den overskrift, du ser i søgeresultaterne (det der står med blåt, når du søger på Google). Da titlen som udgangspunkt sammensættes af sidens eller produktets titel, er dette felt som udgangspunkt valgfrit. Men hvis du selv ønsker at angive en anden titel (dette kan i nogen tilfælde give mening) vil teksten i dette felt overskrive den genererede titel. Titlen må maksimalt være 250 tegn, men typisk viser søgemaskinerne kun omkring 70 tegn. Google vægter det første ord i titlen højest, og du skal derfor have dit primære søgeord til at stå først. Bemærk at det første ord kan stå med stort, og at det primære søgeord kan nævnes flere steder i titlen. Dette giver et lille plus i den samlede vægtning. .
Bemærk: Google kan vælge at vise en anden titel, end den du har tastet ind. Den kan f.eks. vælge at vise en titel som et andet website har linket til dit website fra, og som den mener passer med med den specifikke søgning.
- Beskrivelse: kaldes også Meta description og er den tekst, der ses i søgeresultaterne. På Google står denne beskrivelse under titlen. Beskrivelsesteksten, der maksimalt må være på 160 karakterer, giver mulighed for at uddybe titlen. Det er meget vigtigt, at de ord, der indgår som væsentlige i titlen, gentages i beskrivelsen. Også beskrivelsesteksten kan med fordel indeholde dét eller de vigtigste ord mere end én gang.
- Link: Linket på siden auto-genereres ud fra titlen, som indtastes under sidedata. Det kan dog være en fordel at definere sit eget link. F.eks. kan en side kaldet /shop-løsning/ være bedre at definere som /webshop/, hvis man ønsker en god indeksering på webshop.
For sider skal du selv oprette 301-redirects fra det gamle link til det nye, hvis det gamle allerede er indekseret af søgemaskinerne.
For produkter og produktkategorier sørger Dandomain Webshop automatisk for det. - Kanonisk link: I tilfælde af at indholdet er det samme på f.eks. to sider, er det en fordel at benytte denne funktion. Funktionen sørger for at pege et link videre til et andet, så der ikke opstår duplikeret indhold (duplicate content).
Nyttige links
- Læs mere om søgemaskineoptimering her