Prisportaler gør det muligt, at integrere dine produkter i prisindekssiderne Google Shopping Ads, Facebook Product Ads, Kelkoo, PriceRunner, EdbPriser og Annonsfynd helt automatisk! Det er endda muligt at integrere med mange flere sider, hvis de bruger samme prisfiler eller ved, at oprette egne prisfiler.
Ordforklaring
Prisportaler, prisindeks eller prisindekssider er de sider på nettet, som kan indlæse en prisfil og vise resultatet på siden. Prisfilerne kaldes typisk for et produkt feed eller bare feed.
Hvordan fungerer det?
Prisindekssiderne tilbyder, at annoncere dine produkter på deres sider. Du kan enten betale pr. klik eller pr. salg (dette skal du selv aftale med prisindekssiden). En integration kræver derfor en aftale med prisindekssiden.
Indberetning af de produkter og priser der ønskes annonceret på prisindekssiden sker via en såkaldt prisfil. Prisfilen er opbygget i XML format og er tilgængelig via et link, så prisindekssiden kan opdatere deres katalog f.eks. fire gange dagligt.
Samtidig tilbyder de fleste prisportaler tracking af salg. Tracking af salg foregår ved, at der på side Bestilling gennemført i webshoppen er installeret en kode, som fortæller prisindekssiden, at der er gennemført en ordre. Prisindekssiden holder selv styr på, hvilke kunder der er kommet fra deres side.
Hvad skal jeg gøre?
Du skal først og fremmest lave en aftale med de prisportaler som du ønsker, at annoncere på.
Dernæst skal du, via menupunktet Prisportaler aktivere de prisindeksintegrationer, du ønsker at benytte. Her er det samtidigt vigtigt at vælge om du ønsker, at dele alle produkter eller kun udvalgte produkter. Hvis du ønsker, at dele udvalgte produkter er det muligt på det enkelte produkt, at til- og fravælge prisindeks siderne.
Når du har valgt de produkter du ønsker, at dele skal du indsætte linket til filen i den pågældende prisportal, hvor du har oprettet din aftale.
Bemærk: Du skal oprette et domæne eller subdomæne pr. sproglag, hvis du ønsker, at dele flere sproglag f.eks. både dansk og engelsk.
Opdeling af feeds
Det kan på store webshops være en fordel at opdele sit feed i f.eks. 10 til 20.000 produkter, så det bliver muligt for udbyderne at loade data i mindre portioner af gangen. Dette gøres ved at tilføje følgende parameter til linket:
- Link 1: &start=0&length=9999 (første 10.000 produkter)
- Link 2: &start=10000&length=10000 (næste maks 10.000 produkter)
Valg af produktbeskrivelser (PriceRunner, Facebook og Google prisportaler)
Som udgangspunkt benytter feeds til PriceRunner, Facebook og Google den korte beskrivelse på dine produkter. Dette kan dog ændres ved at indsætte et parameter i URL'en til dit feed, som vist herunder:
- Kort beskrivelse (standard):
?index=facebook
- Lang beskrivelse:
?index=facebook&descriptionType=long
- Liste beskrivelse:
?index=facebook&descriptionType=list
Det betyder at dit link til prisportalen ændrer sig fra:
.../framework/priceindex/?index=facebook
til dette (hvis du vil benytte den lange beskrivelse):
.../framework/priceindex/?index=facebook&descriptionType=long
-Vi har altså indsat parametret &descriptionType={type}
i URL'en for at ændre hvilken beskrivelse prisportalen skal indeholde.
I dette eksempel har vi tilføjet teksten "Dansk lang" på et produkt som optræder i vores prisindeks. Vi kan se at værdien bliver udskrevet i filen når vi indsætter URL'en i browseren med vores "descriptionType
" parameter sat til "long
":
Du kan efterprøve eksemplet herover ved at indsætte hhv. "long
" og "list
" på din egen shop. Den korte beskrivelse udskrives som standard og kræver derfor ikke en parameterværdi.
Fejlsøgning af feeds
Der kan nogen gange forekomme special-tegn der kan forårsage at et feed fejler.
Vi anbefaler at nedenstående procedure følges for at finde frem til det eller de produkter der giver problemer:
- Åbn linket til prisportalen i en browser (f.eks.
/framework/priceindex/?index=google_adwords
).
- Browseren vil vise øverst hvilken linie den første fejl fremkommer på.
- Brug "Vis kildekode" for at se den rå xml, og gå til linjen der meldes fejl på.
- Se hvilket felt der fejler, og hvilket produkt det hører til. Derefter kan produktet rettes til via administrationen.
Vores standard prisindeks
Annonsfynd
www.annonsfynd.se
Annonsfynd er en svensk prisportal for alle varegrupper. Annonsfynd tilbyder ikke tracking.
EdbPriser (Pricerunner)
www.edbpriser.dk
EdbPriser er en prisportal for IT produkter. EdbPriser tilbyder ikke tracking.
Facebook Product Ads
www.facebook.com/business/news/product-ads
Facebook Marketing Pixel integration i shopsystemet. Læs guide til opsætning.
Google Shopping Ads
www.google.dk/ads/shopping/
Google Shopping Ads er produktannoncer på Google. Shoppens prisfil benyttes af Google til at indlæse produkterne til annoncerne. Tracking foretages via Googles værktøj.
Kelkoo
www.kelkoo.dk
Kelkoo er en prisportal for alle varegrupper. Kelkoo tilbyder tracking, som skal indsættes via affiliate marketing.
Kelkoo dokumentation
PriceRunner
www.pricerunner.dk
Pricerunner er en prisportal for alle varegrupper. PriceRunner er ikke integreret med tracking.
Opret dit eget feed
Som vi har gennemgået indeholder shoppen en række foruddefinerede feeds, der kan bruges til eksempelvis PriceRunner eller Google Shopping Ads. Det er dog også muligt at oprette en kopi af en eksisterende prisfil og rette den til. Eller lave en helt ny prisfil, f.eks. til Facebook. Du kan i vores udvikler manual læse mere om, hvordan du selv kan oprette din egen prisfil i shoppen.
Bemærk: Vi supporterer ikke egen tilrettet kode. Denne funktion kræver teknisk forståelse af XML og template redigering.
Data til prisportaler
Vi har lavet en komplet oversigt over de data der sendes til de forskellige prisportaler. Denne kan du se lige her.
Nyttige links