Vores support på integrationer er begrænset til eksisterende funktionalitet i shoppen. Hvis du ønsker yderligere hjælp kan vi henvise til vores integrationspartnere.

Du kan se en oversigt over vores integrationspartnere her.

Google Tag Manager (GTM)

I denne artikel:


    Google Tag Manager, også kaldet GTM, er et værktøj til håndtering af tags. Ordet "Tag" refererer til den dataindsamlingskode som afvikles i den besøgendes browser på dit website. I GTM foretages administration af hændelser på baggrund af de pågældende tags, som har til formål at indsamle data, der kan benyttes til analyse. Jo flere tags du opretter jo flere hændelser kan du arbejde med i GTM. Med GTM kan du have hændelser der først sker når bestemte kriterier er opfyldt, og dermed kanalisere dine data for bestemte scenarier til brug i markedsføring. Google Tag Manager kan benyttes med andre Google services som f.eks. Analytics.

    Bemærk: Google Tag Manager er et værktøj der kan bekræfte nogle tendenser. Data kan f.eks. ikke benyttes til at foretage en én-til-én afstemning af salg i shoppen, da op imod 30% af statistikken kan være udeladt pga. manglende cookie samtykke, hvilket giver et begrænset datagrundlag sammenligne ud fra. Benyt i stedet shoppens interne salgsstatistik, integration til økonomisystem eller eksporter dine ordredata og foretag beregningerne i et regneark som Excel eller Open Office Calc mv.

    Basisfunktionaliteten for Google Tag Manager aktiveres automatisk af shoppen med den nødvendige kode, når du har indsat dit Google Tag Manager ID. Gå til Apps og Søg på "Google Tag Manager". Klik på knappen Installer app:

    Klik herefter på knappen Indstillinger for at indsætte dit Google Tag Manager ID, som demonstreret her:

     

    Hvilke data sendes til GTM?

    Når en kunde på din webshop tilføjer et produkt til indkøbskurven, så sender vi data til Google Tag Manager om dette og information om det produkt, de har tilføjet.

    Vi skubber følgende events ud fra shoppens GTM-integration via dataLayer objektet:

    1. gtag event: checkout_progress
          checkout_step: 4
           * items
    2. gtag event: set_checkout_option
          checkout_step: 4
          checkout_option: payment method
          value
    3. gtag event: checkout_progress
          checkout_step: 2
           * items
    4. gtag event: set_checkout_option
          checkout_step: 2
          checkout_option: shipping method
          value
    5. gtag event: view_item
           * items
    6. gtag event: purchase
          transaction_id
          affiliation
          value
          currency
          tax
          shipping
           * items
    7. gtag event: remove_from_cart
           * items
    8. gtag event: begin_checkout
           * items
    9. gtag event: add_to_cart
           * items
    10. gtag event: checkout_progress
           * items

     

     *)  items indeholder følgende felter (gælder for alle ovenstående eksempler):
            id
            name
            currency
            brand
            variant
            category
            price

     

    Bemærk: Vi anbefaler Googles egne vejledninger for en dybdegående introduktion til Google Tag Manager.

     

    Værd at vide

    Du kan benytte Google Tag Assistant værktøjet til at undersøge hvilke tags et site implementerer og se hvilke data der formidles videre:

    • Tag Assistant -værktøjet benyttes med Google Analytics 4 (GA4 properties)
    • Tag Assistant Legacy -browser plugin der benyttes med Universal Analytics (UA properties)

     

    Nyttige links