Vores support på dette emne er begrænset til shoppens funktionalitet. Hvis du ønsker yderligere hjælp kan vi henvise til vores SEO-partnere.

Du kan se en oversigt over vores SEO-partnere her.

Hvordan laver jeg søgemaskineoptimering?

I denne artikel:


     

    Se videoen

    Hold musen over afspilningslinjen for at se de forskellige kapitler eller gå direkte til et kapitel her:

     

    Attention Quick tip: Grundkursus i søgemaskineoptimering

    Vi anbefaler, at du starter med vores SEO-introduktion, som gennemgår de overordnede begreber, der danner grundlaget for forståelse af søgemaskineoptimering. Du kan altid vende tilbage til denne artikel, hvis du vil vide mere omkring funktionaliteten.

     

    Bemærkninger til felter

    • Titel: Også kaldet Meta title, er den overskrift du ser i søgeresultaterne på Google og andre søgemaskiner. Hvis du ikke angiver en titel i dette felt benyttes produktets titel i stedet (dette er standard). Titlen har en maksimal anbefalet længde angivet ved feltet. Dog vises lange titler som regel forkortet i søgeresultaterne på nettet. Man kan vælge, at benytte dette felt, hvis man ønsker titlen f.eks. skal indeholde mere tekst eller have en anden formulering end den man har valgt som produktets navn.
    • Beskrivelse: Også kaldet Meta description, er som udgangspunkt den tekst der ses i søgeresultaterne på nettet under produktets titel. Beskrivelsen må ikke være en kopi af produktets beskrivelse men skal forsøge i få ord, at beskrive produktet. Dette giver mulighed for, at benytte en variation af ord, der sammen med det øvrige indhold dækker en bred vifte af mulige søgeord uden, at være tvunget sammen i den samme tekst.
    • Søgeord: Benyttes af shoppens søgefunktion og kan indeholde alternative ord og stavemåder, som f.eks. opsamles via funktionen under Rapporter > Søgninger i venstremenuen. Læs mere her.
    • Link: Produktets link genereres automatisk ud fra produktets titel. Det er dog muligt, at raffinere linket, hvis der er behov for dette. F.eks. kan et produkt med linket "/sko/" være bedre defineret som "/løbesko/", hvis man ønsker en god indeksering på ordet løbesko. Ved produkter og produktkategorier sørger shopsystemet automatisk for, at oprette Redirects fra det gamle link til det nye. Dette er f.eks. ikke tilfældet ved indholdssider, hvor du selv skal oprette Redirects, hvis du ændrer dine links for, at undgå, at allerede indekserede sider på søgemaskinerne ikke resulterer i besøg til nedlagte links, og efterfølgende sletning fra søgemaskinerne.
    • Kanonisk link (canonical): I tilfælde af, at indholdet er éns på to produkter er det en fordel, at benytte denne funktion. Funktionen sørger for, at pege et link videre til et andet, så der ikke opstår duplikeret indhold (duplicate content), hvilket er ilde set blandt søgemaskiner, og kan resultere i en lavere placering i søgeresultaterne.

     

    Læs mere