Vores support på dette emne er begrænset til shoppens funktionalitet. Hvis du ønsker yderligere hjælp kan vi henvise til vores SEO-partnere.

Du kan se en oversigt over vores SEO-partnere her.

Om søgemaskineoptimering

I denne artikel:


    Introduktion

    Vores shopsystem er søgemaskinevenligt og bliver løbende optimeret i forhold til gældende principper for søgemaskineoptimering, også kaldet "SEO" (der er en forkortelse af "Search Engine Optimization"). Shoppens struktur er opbygget således, at søgemaskinerne nemt finder de sider, produkter og andet indhold, som skal inkluderes i søgemaskinernes databaser. Dette kan i øvrigt også begrænses i særlige tilfælde, ved at redigere shoppens robots.txt fil, hvilket vi gennemgår i denne artikel.

    Shoppen har en række indbyggede værktøjer, som benyttes til at optimere og forbedre din shops placering i søgemaskinerne. Heriblandt er styring af meta tags, URL’er samt 301-redirects. Når du arbejder med indhold og søgeoptimering i Dandomain Webshop, er der en række områder, som du skal have fokus på. I denne artikel giver vi en række tips til søgeoptimering, som du bør gennemgå for at få din shop godt placeret på nettet. Bemærk dog at dette ikke en komplet guide til søgeoptimering. Hvis du ønsker at gå i dybden med søgeoptimering, bør du søge hjælp ved et SEO-bureau, samt studere artikler og videoer på nettet, som giver dybere indsigt i emnet.

     

    Attention Quick tip: Grundkursus i søgemaskineoptimering

    Vi anbefaler, at du starter med vores SEO-introduktion, som gennemgår de overordnede begreber, der danner grundlaget for forståelse af søgemaskineoptimering. Du kan altid vende tilbage til denne artikel, hvis du vil vide mere omkring funktionaliteten.

     

    Inden du går online

    Hvis du lige er startet med din shop, anbefaler vi at du venter med at gå online, til du har din basale søgeoptimering på plads. På denne måde undgår du at blive indekseret og rangeret på søgemaskinerne ud fra en evt. mangelfuld søgeoptimering. Dette gøres ved at lukke shoppen for besøgende, heriblandt søgemaskinerobotter. Du finder shoppens lukke funktion under Indstillinger > Webshopindstillinger > Generelt. I bunden af siden finder du menupunktet Webløsning status. Husk at klikke Gem, for at gemme dine indstillinger.

     

    "Content is king"

    Søgeoptimering handler først og fremmest om indholdet på din shop, hvor især overskrifter og tekstindhold er vigtigt. Der findes ingen genvej til god søgeoptimering. Hvis indholdet ikke har en høj kvalitet, rangerer dit website med stor sandsynlighed lavt på søgemaskinerne. Indhold med høj kvalitet omfatter bl.a.:

    • Indholdet er unikt og må ikke findes andre steder på shoppen og internettet (også kaldet "dublicate content"). –Søg efter en del af teksten på Google, og se om den kommer frem til andre søgeresultater end din hjemmeside. Hvis du pga. dine produkters attributter alligevel kommer til at have duplicate content, kan du benytte shoppens canonical links funktionalitet, til at fortælle søgemaskinerne at de givne produkter er éns. Således undgår man at blive straffet for duplicate content.
    • Ingen stavefejl, varieret sprogbrug og korrekt grammatik er vigtigt
    • Hold kildekoden ren, ved ikke at kopiere teksten ind fra tekstprogrammer som Word mv. uden at bruge "indsæt fra Word" funktionen i shoppens editor.
    • Brug de søgeord du ønsker at blive fundet på uden at overdrive. De vigtigste søgeord skal placeres i overskriften, da den markeres med et overskrift-tag ("h1" HTML tag).
    • Sørg for at indholdet matcher resten af siden, links, overskrifter osv. således at der er en reel sammenhæng i dit indhold. Søgemaskiner som Google kan som udgangspunkt gennemskue hvis man indsætter ord, der ikke er relevante for et givent produkt.

     

    Billeder og andre grafiske elementer

    Husk på, at søgemaskinerne ikke "ser" din webshop, men "læser" den (læs mere vedr. dette princip her). Billeder, videoer og andre grafiske elementer vægter ikke lige så højt som tekst. Husk derfor at give dine filer sigende navne, f.eks. "t-shirt-med-i-love-new-york-tryk.png" og giv billederne en titel i teksteditoren (title tag). Således har søgemaskinerne en bedre mulighed for at læse og indeksere dine filer.

    Bemærk: Filnavne på nettet skrives altid med små bogstaver. Forsøg så vidt muligt at holde dig fra danske bogstaver som æ, ø og å i filnavne. Skriv i stedetfor "ae", "oe" og "aa" (søgemaskinerne ved godt at disse kombinationer kan udgøre danske karakterer). Undgå mellemrum og benyt i stedet en bindestreg ("-"), eller underscore ("_") til at markere et mellemrum i et filnavn. Sætter du alligevel danske karakterer og mellemrum ind, vil dette blive bytte ud med special koder, som er mindre flatterende hvis der linkes til dine billeder mv.

     

    Luk dine gamle links og undgå duplicate content

    Når du flytter fra et system til et andet eller løbende arbejder med indhold, kan der opstå døde links eller duplikeret indhold. Googles Webmaster Tools er et godt værktøj til at holde øje med duplikeret indhold, og programmet er fuldt integreret med Dandomain Webshop. Problemer med indhold registreres i Google Webmaster Tools under Diagnosticering > HTML forslag. Hvis du ønsker at lukke et gammelt link, kan dette gøres ved at oprette et SEO-Redirect i Dandomain Webshop. Dette gøres under Indstillinger > Redirects, hvor et gammelt link kan lukkes med en "404-redirect" eller peges mod et nyt link med en "301-redirect". Ændringen vil med tiden blive registreret i Google Webmaster Tools. Du finder links til relaterede artikler nederst i denne artikel.

     

    Link popularitet

    På søgemaskinerne er høj link-popularitet et vigtig parameter for gode placeringer. Samtidig betyder relevansen og populariteten af de websites, der linker til dig, også meget. Hvis du f.eks. sælger T-shirts, er det mere relevant at blive linket til fra en anerkendt producent af T-shirts end en privat kunde, der skriver om købet på sin blog. Når andre linker til dig, er det vigtigt at siden der linkes fra (indholdet), samt selve teksten på linket, indeholder de søgeord, du gerne vil findes på. Det er derfor bedre at blive linket til med "Køb T-shirts klik her" end "Åben www.dit-domæne.dk". Hvis du ønsker at tjekke, hvor mange der linker til dit domæne, kan du prøve at indtaste følgende i Google: "link:www.dit-domæne.dk". Google Webmaster Tools indeholder også nogle gode værktøjer til at holde øje med links og dine søgeords popularitet.

     

    Rich Snippets

    Rich Snippets er en måde at markere data på, så søgemaskiner som Google læser indholdet korrekt. Med Rich Snippets er det f.eks. muligt at markere prisen på et produkt, hvilket bl.a. Google viser ved produktsøgninger, direkte i søgeresultatet. Dette giver en bedre kategorisering og synlighed på Google –og i bedste fald flere klik. Dandomain Webshop understøtter lige nu følgende Rich Snippets:

    • Produktdata: Titel, billede, beskrivelse, pris, anmeldelse mv.
    • Navigationssti (breadcrumb): Hvor på websitet man befinder sig.
    • Produktanmeldelser: Produktanmeldelser på Dandomain Webshop understøtter ligeledes Rich Snippets, så stjerneangivelserne på et produkt vises i søgeresultatet.

    Bemærk: Når du foretager ændringer på din shop, vil de først slå igennem på søgemaskinerne når de indekserer din shop. Det er med andre ord op til f.eks. Google hvornår de næste gang kommer forbi, og læser de seneste ændringer på shoppen. At Dandomain Webshop benytter Rich Snippets er ikke en garanti for, at f.eks. produktets pris vises på Google ved alle søgninger. Google bestemmer selv, hvornår det er relevant at vise hvilke data.

    Ønsker du at teste Rich Snippets på din website, så kan du bruge Googles test-værktøj:
    https://search.google.com/structured-data/testing-tool

     

    Skift af domæne (som eksisterende kunde)

    En vigtig men ofte overset opgave, når man skifter domæne, er at sørge for at det nye domæne overtager det gamle domænes gode placering på Google. Teknisk set handler det om om, at lave korrekte 301-redirects. Det kan opsummeres i to scenarier:

    1. Du skifter domæne, men bibeholder dit gamle domæne, som sekundært. Dette anbefales, fordi du beholder din placering på f.eks. Google.
    2. Du sletter dit gamle domæne så det fremover ikke skal virke. Dette anbefales ikke, fordi du mister al link værdi og skal starte forfra med f.eks. Google.

    Bemærk, at det kan tage lidt tid at overføre din ranking på Google, så det anbefales ikke at gøre ofte med hensyn til at miste trafik.

     

    Skift af domæne (som ny kunde)

    Når du skifter over til Dandomain Webshop fra et andet system, så kan det anbefales at sætte dig ind i SEO redirects, således du undgår at miste din placering i søgemaskinerne. Du kan læse mere om SEO redirects her

     

    Nyttige links