Tjekliste

I denne artikel:


Introduktion

I denne artikel gennemgår vi en række punkter, der alle er relevante for dig der starter webshop. Vi foreslår derfor at du benytter artiklen som tjekliste til din egen opstart, og følger evt. link til uddybende artikler med emner, som du ønsker at vide mere omkring.

 

 

Tjek

Domæne

Domænenavnet er din adresse på internettet. Du skal derfor registrere et domæne til din webshop, med en navngivning der relaterer til din virksomhed, brand, eller den primære service som du udbyder og forventer at markedsføre.

Når du opretter en demoshop, tildeler vi et midlertidigt domæne, som kan benyttes imens du arbejder med klargøring af indholdet på din shop. Det er dog vigtigt at du gør dig klart hvad dit eget domænenavn skal være, inden du går live på et aktivt shopabonnement.

Sådan bestiller du domænenavn

Gå ind på vores hjemmeside og søg på det domæne som du ønsker at registrere. Når du foretager købet, skal du sørge for at logge ind på dit kundecenter med den konto som din webshop er oprettet igennem, så du let kan tilknytte domænet til dit shopabonnement efterfølgende:

Bemærk: Hvis du overvejer et domæne med "æ", "ø", eller "å", skal du være opmærksom på evt. udfordringer med e-mails, hvilket du kan læse mere om under punktet "E-mail", længere nede i artiklen.

TIP: Se denne video hvis du ønsker at vide lidt mere omkring domæner: Hvad er et domæne?
–Og husk at du altid kan kontakte os hvis du har spørgsmål.

 

Tjek

SSL

Domæner med et gyldigt SSL-certifikat vises med en hængelås i browserens adresselinje, så besøgende ikke mødes med beskeden "Denne side er ikke sikker". Et SSL-certifikat sikrer at forbindelsen mellem din webshop og kundens browser er krypteret, så evt. følsomme data ikke kan aflæses af uvedkommende. Sider med SSL-certifikat har bedre muligheder for at opnå en god placering på søgemaskinerne.

  • Premium certifikat: Dette er et tilkøb, som viser dine kunder at du har ladet dig registrere med et betalt certifikat, og dermed ikke er anonym. Et Premium certifikat inkluderer vores support til opsætning ift. mixed content, samt en forsikring hos udbyderen, som kan hjælpe med evt. erstatning i tilfælde af hacking.
  • Let's Encrypt: Gratis certifikat som giver hængelåsen i browseren. Du skal selv sørge for gennemgang af mixed content på dine sider med Let's Encrypt. Der er ingen forsikring tilknyttet gratis certifikater. Der er ikke p.t. nogen indikation af at et gratis certifikat skulle give en dårligere placering på søgemaskinerne.

Sådan bestiller du SSL-Certifikat

Premium certifikat: Gå ind på vores hjemmeside og bestil "SSL Certifikat Premium". Du bliver spurgt til hvilket domæne certifikatet skal oprettes til, under bestillingsforløbet:

Let's Encrypt: Vi kan aktivere dette certifikat på dit domæne og shop, hvis du kontakter vores kundeservice. Husk at du selv skal stå for gennemgang af mixed content, og at der ikke er tilknyttet en forsikring til gratis certifikater:

Hvis der er noget du er i tvivl omkring, så kontakt endeligt vores kundeservice.

 

Tjek

E-mail

Sørg for at oprette en e-mailadresse, der kan benyttes til shoppens ordrestatus e-mails, og til kundehenvendelser. E-mailadressen bør oprettes på shoppens eget domæne, så modtageren bedre kan identificere mailens oprindelse. Du kan f.eks. ikke benytte en gratis mail som Gmail, Yahoo eller Hotmail mv., og forvente at dine ordremails når frem til kunden, da disse domæner ikke kan opsættes til at godkende shoppen som afsender. Det anses i øvrigt også for at være mere professionelt når ordrebekræftelser og faktura sendes fra shoppens officielle domæne.

Bemærk: Hvis du vælger et domæne med "æ", "ø" eller "å" i navnet, bør du overveje at oprette din e-mail konto på et domæne uden danske tegn, da disse kan volde problemer i flere e-mailprogrammer (virker b.la. ikke på iPhone i skrivende stund), når de er en del af e-mailadressen. I så fald registreres to domæner -et med og uden special karakterer som f.eks. "føtex.dk" og "foetex.dk" mv. Det primære domæne (med danske karakterer) benyttes direkte på shoppen, og det sekundære (uden danske karakterer) benyttes til e-mailen, og som sekundært domæne til shoppen.

Sådan bestiller du e-mail

Du kan som udgangspunkt starte med en enkelt e-mail konto til din webshop, og oprette flere, når behovet opstår. Som du kan se på følgende link, så findes der forskellige typer af mailhoteller, alt efter behov, som du kan se på følgende link (alle vores mailløsninger kan bruges til din webshop):

Når din e-mailadresse er oprettet, kan den tilføjes i shoppen under Indstillinger > Kontooplysninger, som vist i denne artikel.

Husk at opsætte SPF og DKIM på dit domæne, når du er klar til at gå online. Du kan altid kontakte vores kundeservice hvis du har spørgsmål.

 

Tjek

Handelsbetingelser

For at gøre det lettere for dig at udarbejde handelsbetingelser til din webshop, kan du med fordel benytte vores skabelon som er udarbejdet af e-mærket. Skabelonen er tilgængelig i nyoprettede shop demoer (du finder den under Webshop > Sider > Information > Handelsbetingelser -se mere her), og du kan ligeledes finde skabelonen i vores hjælpeunivers:

Sørg for at have dine handelsbetingelser på plads inden du f.eks. bestiller indløsningsaftale til online betaling (se afsnittet om betaling længere nede), da indløserne vurderer jeres samarbejde på baggrund af opsætningen af din webshop.

 

Tjek

Databehandling

Dine kunders data gemmes i shoppen, og skal anonymiseres når du ikke længere har brug for dem. Dette håndteres via shoppens databehandlings indstillinger, som skal opsættes til din forretnings behov ud fra de gældende GDPR-regler. Du kan læse mere om opsætningen i vores artikel om databehandling.

 

Tjek

Cookie samtykke

Husk at informere dine kunder omkring brugen af cookies på din webshop. Dette inkluderer f.eks. cookies som YouTube videoer og evt. chat vinduer måtte introducere i kundens browser, når de besøger din shop. Du kan læse mere om hvad cookies er, og hvordan du bruger shoppens indbyggede cookie funktionalitet i vores guide til cookies.

 

Tjek

Generel opsætning

Den generelle opsætning af shoppen omfatter i første omgang indsætning af dine firma- og kontaktoplysninger, valg af design og upload af evt. logo til visning på shoppen og i dine ordre e-mails, på pakkesedler og faktura. I denne video gennemgår vi opsætningen af shoppen, så du får de bedste forudsætninger for at starte webshop:

Under afspilning, hold musen over afspilningslinjen for at se de forskellige kapitler, eller gå direkte til et kapitel her:

Vi anbefaler at du ser videoen igennem fra ende til anden, så du får en solid basisviden omkring shopsystemet. Lav evt. en kande te/kaffe og sæt videoen på pause hvis du får behov for det :)

I artiklerne herunder, kan du læse mere om de forskellige indstillinger i shoppen:

  • Indtast dine firma- og kontaktoplysninger under Indstillinger > Kontooplysninger. Læs mere lige her
  • Vælg et design under Webshop > Design > Design store. Læs mere lige her
  • Indsæt logo under Webshop > Design > Ret design, som vist i denne artikel
  • Du kan i øvrigt oprette og redigere tekstsider under Webshop > Sider, som beskrevet i denne artikel

Når du er klar til at oprette produkter, så har vi denne artikel som kan hjælpe dig videre:

 

Tjek

Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering er altafgørende for din shops synlighed på nettet. Når du opretter dine indholdssider, produktkategorier og produkter, så skal du sørge for at få titler og beskrivelser oprettet med omhu –så er du nemlig godt på vej med søgemaskineoptimering af din shop, som er vigtigt for at få en god placering på søgemaskinerne (Google, Yahoo, Bing, DuckDuckGo mv.).

Du kan læse mere om hvad søgemaskineoptimering er, og hvordan du kan bruge det, i denne artikel:

Vi kommer også omkring søgemaskineoptimering i vores videogennemgang, i kapitlet 12:56 - Sider, som vist i sektionen "Generelt opsætning" herover. Vi har ligeledes udvalgt nogle supplerende artikler omkring søgemaskineoptimering, som du finder i sektionen "Strategi", længere nede på siden.

 

Tjek

E-mail tekster (ordrestatus)

Når der sendes ordrestatus e-mails til kunden (f.eks. ordrebekræftelse), så benyttes foruddefinerede skabeloner i shoppen. Hvis du ønsker at tilføje eller ændre noget i disse, så kan det gøres under Indstillinger > E-mailindhold (læs mere her). I denne sektion har du adgang til alle skabelonerne for de e-mails som shoppen kan sende ud. Dette omfatter b.la. ordrebekræftelsen, gavekort skabelonen og alle de andre ordre e-mails. Hvis du ønsker at ændre i fakturaskabelonen, så skal du gå til Indstillinger > Printet indhold > Faktura.

 

Tjek

Fragt og Betaling

Før du kan åbne din webshop, skal du sørge for at have dine fragt- og betalingsmetoder sat op. Du kan integrere shoppen med kendte speditører som GLS, PostNord, DHL, Danske Fragtmænd, DAO, Bring osv. eller håndtere fragten manuelt, ved selv at poste dine forsendelser. Det samme gælder betaling, hvor du kan tilknytte en betalings gateway og modtage betalinger med f.eks. Visa, MasterCard, MobilePay, ViaBill osv. eller vælge at håndtere betalingen manuelt, via bankoverførsel eller EAN-faktura mv.

Herunder kan du læse mere om de fragt- og betalingsmuligheder du kan bruge i shoppen:

  • Se vores how-to artikel med video og step-by-step guide til opsætning af fragt
  • Læs hvordan du opsætter en fragtmetode til Click & Collect her
  • Læs mere om opsætning af fragtmetoder i denne artikel

 

Tjek

Ordrebehandling

Start med at oprette en ordre, ved at foretage et prøvekøb på din shop. Det kan du f.eks. gøre med betalingsmetoden "Kontooverførsel", hvis du endnu ikke har opsat kortbetaling. Har du derimod fået en indløsningsaftale og opsat betalings gateway på din shop, kan du med fordel foretage et køb med kreditkort, og refundere eller annullere transaktionen efterfølgende.

Følg disse vejledninger for at læse mere om hvordan du håndterer ordrer i din webshop:

 

Tjek

Statistik

Ved at tilknytte en statistik service som f.eks. Google Analytics, kan du få et overblik over besøgende på din webshop. Og du kan benytte statistik til meget mere, som f.eks. at optimere din shop ved at se hvilke besøgsmønstre dine kunder har –kommer hovedparten fra sociale medier, søgninger eller anden omtale mv. Hvor mange besøg fra en given kampagne fører f.eks. til køb osv.

Du kan læse mere om emnet i følgende artikler:

 

Tjek

Strategi

I denne sektion har vi samlet nogle indlæg som kan have relevans for din shop:

 

 

Nyttige links