Introduktion til SEO for webshops
I denne artikel:
Kom godt fra start med vores grundkursus i søgemaskineoptimering og få svar på alle de vigtigste spørgsmål omkring SEO på en overskuelig og forståelig måde.
Så snart du opretter produkter, produktkategorier og indholdssider på din webshop er du også i gang med at søgemaskineoptimere. Derfor er det vigtigt at have styr på de grundlæggende begreber så du kan bruge din viden hver gang du arbejder med indhold i webshoppen. Med en grundlæggende SEO-forståelse får du den bedste forudsætning for en god placering på søgemaskinerne.
Video 1 - Introduktion til søgemaskineoptimering
Hvad er søgemaskineoptimering? Landingssider, keywords, metatitler, link building og SEO-beskrivelser? Hvordan bruger man det i praksis? Eller hvad er forskellen på søgemaskineoptimering og annoncering?
I denne korte videointroduktion gennemgår vi de overordnede SEO-begreber, der danner grundlaget for forståelse af søgemaskineoptimering. Vi anbefaler at du afsætter 20 min til at se videoen, der er inddelt i kapitler så du let kan gense emner der har særlig interesse.
Hold musen over afspilningslinjen for at se de forskellige kapitler eller gå direkte til et kapitel her:
- 00:00 Introduktion
- 01:45 Hvad er en søgemaskine?
- 04:08 Forskellen på søgemaskineoptimering og annoncering
- 06:42 Indhold
- 13:08 Intern linking
- 15:19 Landingssider
- 17:06 Ekstern linking
- 18:23 Indekserede og populære sider
- 19:59 Besøgsstatistik
- 21:29 Hjælpeværktøj
Bemærk: I videoen benytter vi forsimplede eksempler for at tydeliggøre begreberne, så de ikke er fremmede når vi senere skal gennemgå opsætningen i praksis. Videoen er med andre ord ikke en praktisk guide til opsætning i shopsystemet, men en introduktion til de overordnede SEO-begreber, der danner grundlaget for forståelse af søgemaskineoptimering.
Video 2 - Praktisk gennemgang i shoppen
I denne video tager vi de emner vi har gennemgået i første video, Introduktion til søgemaskineoptimering, og demonstrerer hvor de forskellige tekster indsættes i shoppen. Hvis du endnu ikke har set første video i denne serie anbefaler vi, at du venter med at se denne praktiske gennemgang indtil du har set vores Introduktion til søgemaskineoptimering i afsnittet herover.
Bemærk: Denne video er ikke en udtømmende introduktion til praktisk søgemaskineoptimering, men en vejledning i, hvor du finder relevante felter i shoppen når du vil arbejde med søgemaskineoptimering.
Hold musen over afspilningslinjen for at se de forskellige kapitler eller gå direkte til et kapitel her:
- 00:27 Overskrifter og titler
- 02:47 Beskrivelser med AI og metabeskrivelser
- 06:42 Kanoniske links
- 07:43 Intern linking
- 10:34 Redirects, manuelle og fiktive links
- 12:35 Indekserede og populære sider
I videoen henviser vi til forskellige emner som du kan læse mere om her:
- Generering af tekster med AI
- Redirects (omdirigeringer)
- Hvordan linker jeg menupunkter til sider?
- Mere om landingssider
Relaterede artikler
- Mere omkring søgemaskineoptimering
- Søgemaskineoptimering af sider
- Landingssider
- Hvordan genererer jeg beskrivelser med AI?
- Generering af tekster med AI
- SEO Redirects (omdirigeringer)
- Struktureret data på produktsider