Introduktion
Når du starter webshop, skal du overveje hvordan du vil tage imod betaling for dine produkter og ydelser. I shop systemet har du mulighed for at tilbyde betalinger på mange forskellige måder ved, at opsætte én eller flere betalingsmetoder. Ønsker du f.eks. at tage imod betalingskort, MobilePay, ViaBill, Vipps, Anyday mv. kan dette gøres igennem vores OnPay betalingsgateway som en integreret del af shoppen med fuld understøttelse og kundesupport.
Kort om indløsere og betalingsgateway
Så snart der er tale om online betaling med kort er en indløsningsaftale nødvendig. Indløsningsaftalen er en aftale om at kunne tage imod kortbetalinger online som indgås med en indløser. Indløseren (også kaldet en acquirer) er en finansiel institution der modtager betalingen fra kunden (via kundens bank hvor kundens betalingskort er tilknyttet) og videresender den til shopejerens konto. Selve processen går via en betalingsgateway som er et separat system til at håndtere transaktioner imellem shoppen og indløseren. Betalingsgatewayen håndterer med andre ord transaktioner med beløbsinformation der af indløseren omsættes til reelle pengebeløb som sendes mellem bankerne.
Tingene er opdelt således for, at hver enkelt process kan varetages af egnede institutioner. Alle parter er underlagt regler og godkendelser, der tilsammen muliggør sikker online betaling.
Betalingsmuligheder i shoppen
- Betalingskort (Visa, Visa/Dankort, MasterCard osv.): Kræver indløsningsaftale og betalingsgateway.
- Wallet apps (MobilePay, Apple Pay, Google Pay mv.): Kræver indløsningsaftale og betalingsgateway.
- Direkte overførsel (PayPal): Kræver en PayPal erhvervskonto og betalingsgateway.
- Ratebetaling (Anyday, ViaBill og Klarna Payments): Kræver en aftale med udbyder og betalingsgateway.
- Abonnement (SubScripto app): Kræver aftale med app udbyder, indløsningsaftale og betalingsgateway.
- Faktura: Kan oprettes og sendes direkte fra shoppen eller via økonomisystem.
- EAN-faktura (elektronisk faktura): Kan udføres igennem økonomisystem eller manuelt på virk.dk
- Kontant betaling: Via POS (virtuelt kasseapparat) eller integration med fysisk kasseapparat.
- Via bankoverførsel: Kunden overfører, og du afstemmer ordren. Kræver blot at du slår betalingsmetoden til på shoppen og har tilføjet dine aktuelle bankoplysninger på betalingsmetoden og i din ordrebekræftelse.
Ordet Betalingsgateway er synonymt med ordet Betalingssystem. Da wallets, digitale tegnebøger, som MobilePay, Google- og Apple Pay er bundet op på det kort som betalingen reelt udføres på er wallets også at se som kortbetalinger, når det kommer til hvilke kort du bør have på din indløsningsaftale. Andre systemer som f.eks. PayPal svarer til en bankoverførsel fordi PayPal udfører betalingerne med elektroniske penge og det er derfor ikke at betragte som hverken wallet eller kortbetaling.
Du kan se en oversigt over alle betalingsrelaterede apps i shoppens App Store under Apps > Besøg App Store, ved at vælge kategorien Betaling:
Hvis du ønsker at se nærmere på POS- og kasseapparat integrationer kan du søge på "pos".
Sådan gør du
For at kunne tage imod betalingskort, skal du have en indløsningsaftale. Du skal dog være opmærksom på at betalingsmetoder som MobilePay forudsætter at du har en indløsningsaftale, der inkluderer de mest benyttede korttyper i Danmark.
- Indgå en indløsningsaftale med en af følgende indløsere:
Clearhaus
Nets
Worldline
Swedbank Pay
Elavon
- Forbind OnPay til din shop
- Modtag betalinger
Bemærk: En indløsningsaftale kræver, at du har et CVR-nummer. Du kan altså ikke oprette en indløsningsaftale uden først, at oprette et momsnummer. Det er f.eks. ikke tilstrækkeligt, at benytte en privat MobilePay konto til online salg (det er imod MobilePays forretningsbetingelser). Her skal du benytte en MobilePay erhvervskonto, og tilknytte den til OnPay.
Relevante shop guides
Du finder brugermanualen til OnPay her. Vi har fremhævet en række artikler herunder, fra hjælpeuniverset og OnPay brugermanualen som er særligt relevante for opsætning af betaling:
Relevante OnPay guides