Databehandling
I denne artikel:
Introduktion
Efter indførelsen af Persondataforordningen (GDPR) er det blevet et krav at håndtere persondata, som i dette tilfælde er dine kunders data i webshoppen, i henhold til disse regler. Dandomain Webshop har derfor en række værktøjer til at automatisere anonymisering og sletning af bruger data, hvilket vi vil gennemgå i denne artikel. Du kan læse mere om Persondataforordningen her.
Opsætning
Du finder opsætningen under Indstillinger > Webshopindstillinger:
Under fanen Databehandling har du følgende muligheder:
- Aktivér automatisk datahåndtering: Slår automatisk databehandling til på din løsning.
- Slet inaktive brugere: Sletter inaktive brugere på websitet, efter det antal år du vælger.
- Slet nyhedsbrevstilmeldte der er afmeldt: Sletter afmeldte nyhedsbrevsmodtagere på websitet, efter det antal år du vælger.
- Ordrer skal anonymiseres: Anonymiserer dine ordrer på websitet, efter det antal år du vælger. (Ordrer beholdes, men al persondata anonymiseres)
- Fakturaer skal anonymiseres: Anonymiserer dine faktura på websitet, efter det antal år du vælger. (Faktura beholdes, men al persondata anonymiseres)
- Aktivitetsoversigt: Her kan du se aktivitetsoversigten over de databehandlinger der er foretaget på din løsning.
Behandling
Der slettes ikke noget uden shopejers godkendelse. Anonymiseringen igangsættes af administratorbrugeren på anfordring af shoppens interne notifikations system, når det er tid til at behandle planlagte anonymiserings- og slette opgaver.
Anonymiseringen foregår ved at ordre data relateret til kunden (navn, adresse, kontaktoplysninger mv.) overskrives med teksten "ANONYMISERET". Funktionen køres hver måned, og du skal godkende de data som slettes eller anonymiseres. Bemærk at fremtidige kørsler ikke afvikles hvis godkendelse af en tidligere kørsel afventer.
Værd at vide
Du kan læse mere om Persondataforordningen (GDPR) her.