Kortopsætning
I denne artikel:
Opsætning
Når du har opsat og godkendt forbindelsen til din OnPay betalingsgateway, skal du vælge hvilke kort mv. du ønsker at tilbyde på din webshop. Dette er afhængigt af den indløsningsaftale som du opretter ved din indløser og du skal derfor sørge for at have din indløsningsaftale på plads før du går videre. Du kan læse mere om indløsere i denne artikel.
Under Indstillinger > Betaling > Kortopsætning finder du siden til aktivering af dine betalingskort (gælder også MobilePay og andre wallets):
Hvis du står på opsætningssiden, kan du også klikke på linket "kortopsætning" i toppen af siden, for at komme til opsætning af kort.
I oversigten kan du aktivere de kort som er omfattet af din indløsningsaftale. Det er vigtigt at du sætter flueben ved både kortlogo, leveringsland, og det sproglag hvor du ønsker betalingstypen aktiveret:
Hvis du ønsker at rette titlen for den pågældende opsætning, klikker du bare i feltet og skriver en ny. Husk at gemme ændringer du har foretaget.
Ønsker du f.eks. at aktivere MobilePay (dette kræver at du tilkøber MobilePay), så gøres dette nederst på siden, på samme måde som kortopsætningen ovenfor:
Du vil flere steder i valget af korttyper finde samlede typer, hvor Dankort, Visa/Dankort, MasterCard osv. er samlet i én pulje.
Du kan vælge disse sammenlagte typer, hvis du vil sørge for, at dine kunder får så få valg som muligt. Opdelingen af kort i forskellige puljer, kan også benyttes til at differentiere mellem leveringslande, og opsætning af kortgebyr for individuelle korttyper.
Kortregler (tilknytning af OnPay betalingsvinduer)
Det er muligt at tilknytte en given betalingsmetode eller kortopsætning til et betalingsvindue i OnPay. Det betyder at du kan oprette et eller flere betalingsvinduer i OnPay, sætte kortregler, farver og logo, hvorefter du kan tilknytte betalingsvinduet til den ønskede betalingsmetode i shoppen.
I dette eksempel tilknytter vi vores OnPay betalingsmetode til et betalingsvindue i OnPay med navnet "Alle kort" (navnet definerer vi selv i OnPay når vi opretter vores betalingsvinduer):
I dette eksempel tilknytter vi en betalingstype på vores betalingsmetode, til det ønskede betalingsvindue. Denne fremgangsmåde gør, at vi kan tildele forskellige betalingsvinduer til udvalgte betalingstyper på vores betalingsmetode:
- Det er muligt både at tildele betalingsvinduer til korttyper og wallets (MobilePay mv.)
- Tilgængelige betalingsvinduer hentes automatisk over i shoppen via API-kald og er direkte tilgængelige på betalingsmetoden.
Bemærk: Dette kræver at forbindelsen til OnPay er godkendt under opsætningen i shoppen (det valgte betalingsvindue vil efterfølgende beholde sin association, også selv om godkendelsen måtte udløbe pga. manglende aktivitet)
Læs hvordan du opretter betalingsvinduer og sætter kortregler i denne artikel.
Kortgebyr
Den 1. januar 2018 blev det vedtaget, at det ikke længere er tilladt at opkræve gebyr på kreditkortbetalinger for slutkunder i Danmark. Bemærk, at der dog stadig kan opkræves gebyrer for brug af korttyper udstedt uden for EU. Hvis der er tale om Diners Club og American Express, kræves det, at du har en direkte indløsningsaftale med hhv. Diners Club og/eller American Express. Det er også tilladt at opkræve kortgebyrer på firmakort. Opkræver I gebyrer i denne sammenhæng, skal satserne angives i jeres handelsbetingelser .
Hvis du ønsker at køre med individuelle kortgebyrer, kan det være en god ide at dele betalingerne op. Dermed kan du gøre betaling med Dankort gratis men pålægge gebyr for MasterCard betaling.
Du aktiverer kortgebyr, ved at trykke på plusset til højre under Administration.
Bemærk, at kortgebyr skal opsættes i Dandomain Webshop administrationen, og ikke i den pågældende betalingsløsning.
I eksemplet nedenunder er følgende kortgebyr pålagt internationale MasterCard betalinger:
Køb mellem 1-200 DKK pålægges 2% i gebyr.
Køb mellem 201-1000 DKK pålægges 1,5% i gebyr.
Køb mellem 1001-100.000 DKK pålægges 1% i gebyr.
Nyttige links
- Læs mere om betalingsvinduer og kortregler her
- Hvordan opsætter jeg betaling?
- Hvordan fejlsøger jeg en betaling?
- Hvordan foretager jeg ordrebehandling?