OnPay
I denne artikel:
Introduktion
Med en betalingsgateway fra OnPay kan dine kunder nemt og sikkert betale online med alle gængse betalingskort samt MobilePay og ViaBill. Da OnPay forhandles igennem os kan vores kundeservice være behjælpelig med opsætning og support.
En betalingsgateway fungerer som det mellemled der varetager formidlingen af transaktioner imellem shoppen og indløseren (i dette tilfælde Clearhaus eller Nets). OnPay er PCI certificeret hvilket betyder, at løsningen lever op til kortindustriens fælles sikkerhedsstandard og krav vedrørende datasikkerheden omkring betalinger. OnPay benyttes på utallige shops, både vores egne systemer og eksterne implementeringer til andre shopsystemer og websites mv.
Praktisk information
For at kunne tage imod betalinger i din shop skal du først og fremmest have en indløsningsaftale. En indløsningsaftale betyder at din virksomhed er godkendt til at tage imod kortbetalinger og kan omfatte et eller flere korttyper, alt efter hvilke kort din aftale med indløseren omfatter (dette aftales efter ønske med indløseren). Når du benytter OnPay vil indløseren være enten Clearhaus eller Nets (se Nyttige links i denne artikel).
- En aftale med Clearhaus kan omfatte alle gængse betalingskort (Visa/Dankort, Visa, Mastercard mv.), på nær et rent Dankort (læs mere om fordeling af Dankort og Visa/Dankort udstedt i Danmark her). Oprettelsen gennemføres på 1-3 dage, og indbefatter ingen månedlige gebyrer eller oprettelsesgebyr.
- En aftale med Nets kan omfatte alle gængse betalingskort inkl. rent Dankort. Oprettelsen gennemføres på 8-14 dage, og kan indbefatte gebyrer, som Nets specificerer i forbindelse med individuelle tilbud på indløsningsaftaler.
Når indløseren har godkendt din aftale modtager du informationer til indsætning i OnPay, hvilket vi gennemgår længere nede i artiklen.
Bemærk: Der kan gå op til 24 timer fra du modtager informationerne fra indløseren, til at aftalen er aktiv, og kan benyttes online.
Hvordan fungerer det?
I praksis fungerer det således at kunden lægger varer i kurven, hvorefter kunden går til checkout i shoppen, indtaster sine oplysninger, evt. gavekort/rabatkoder, vælger fragt og betalingsmetode. Når betalingsvinduet åbnes, er dette et OnPay betalingsvindue som shoppen beder om at få vist ved at kontakte OnPay via integrationen. Når kunden har indtastet sine kortoplysninger, kontakter OnPay indløseren, som ud over at validere din indløsningsaftale gennemgår kundens kortoplysninger via kundens bank, og gennemtvinger evt. 3D-Secure. Dette sker alt sammen i det øjeblik at kunden gennemfører sin betaling.
Når betalingen er godkendt, returnerer OnPay svaret til shoppen, som behandler ordren videre. Når du er klar til at sende varerne til kunden, hæver du pengene inde fra shoppens administration (dette kan også gøre dette direkte i OnPay, men er ikke nødvendigt med mindre jeres forretningsgang fordrer dette). Pengene reserveres altså på kundens betalingskort, hvorefter de hæves af shop-ejeren, når varen sendes. Hvis man ønsker at tilbageføre et beløb til kunden, gøres dette også fra shoppens administration. Informationer ved transaktionen vises på den pågældende ordre. Ønsker man at gå mere i dybden med en transaktion, kan transaktionsloggen i OnPay fortælle mere om forløbet.
Indløseren står for udbetaling af de beløb du modtager for salg på din shop. Indløseren håndterer med andre ord pengene, der overføres til det kontonummer som din aftale er oprettet med ved indløseren. Dette gælder også for MobilePay betalinger, der udbetales på samme måde som kort-transaktioner.
Bemærk: En indløsningsaftale kræver at du har et CVR-nummer. Du kan altså ikke oprette en indløsningsaftale uden først at oprette et momsnummer.
Værd at vide: Mht. overførsel af beløb fra Nets til shopejers bankkonto, så udspecificeres dankort transaktioner altid enkeltvis, fordi de er dagsafregnet. Internationale transaktioner (Visa/MasterCard mv.) udspecificeres samlet, fordi de opgøres med større mellemrum. Nets tilbyder ikke at man kan ændre på dette. Til gengæld sender Nets en PDF med udspecificering af transaktionerne, så informationerne er tilgængelige. Du kan ligeledes bede Nets om at udlevere informationerne i CSV-format, til import i økonomisystem mv. til afstemning.
Om 3D-Secure
3D-Secure og Dankort Secured by Nets er teknologier beregnet til at begrænse svindel ved online-handel. Dette betyder i praksis at kortholder (kunden) skal godkende sit køb via en SMS-kode som sendes til kundens telefon under betalingsproceduren, hvis ordren overstiger en foruddefineret beløbsgrænse. Er kundens telefonnummer ikke tilknyttet betalingskortet, bliver kunden bedt om at tilknytte sit telefonnummer via NemID, første gang et køb med 3D-Secure gennemføres.
3D-Secure gælder internationale kort (Visa/MasterCard mv.), hvor Dankort Secured by Nets gælder for Dankort. Sidstnævnte er Nets egen teknologi, som har mange ligheder med 3D-Secure (der er en international standard) omend de ikke er ens på alle punkter. 3D-Secure forudsætter at dette er inkluderet i din indløsningsaftale ved Nets. Herefter kan du slå 3D-Secure til i OnPay (dette kan være et tilkøb alt efter abonnementstype). Dankort Secured by Nets aktiveres direkte i OnPay og kræver ikke opsætning ved Nets.
- Beløbsgrænser for 3D-Secure: Som standard skal køb på 2000 DKK og derover gennemføres med en SMS-kode. Grænsen kan dog sænkes hvis der er mistanke om svindel, via adfærds vurdering i processen.
- Beløbsgrænser for Dankort Secured by Nets: Som standard skal køb på 450 DKK og derover gennemføres med en SMS-kode. Grænsen kan dog sænkes hvis der er mistanke om svindel, via adfærds vurdering i processen.
Bemærk: Da MobilePay indbefatter validering af køberen under registrering og installation af appen, er der som standard ikke 3D-Secure på MobilePay betalinger. Dette kan dog tilkøbes ved Nets hvis man ønsker det.
Nyttige links
- Generel information vedr. kreditkortbetaling finder du her
- Opret CVR-nummer her
- Bestil en indløsningsaftale ved Clearhaus
- Bestil en indløsningsaftale ved Nets
- Kontakt Clearhaus kundeservice
- Kontakt Nets kundeservice
- Login side til OnPay
- OnPay hjemmeside
- Testkort og statuskoder finder du i OnPay dokumentationen
- OnPay dokumentation
- Opsætning af ViaBill
- Opsætning af MobilePay
- Behandling af ordrer
Opsætning af OnPay
Når du har modtaget informationerne til din indløsningsaftale, skal disse indsættes i OnPay. Hvis du ikke allerede har et OnPay abonnement kan du bestille dette via dit kundecenter, eller ved at kontakte vores kundeservice.
Du logger ind på denne side i OnPay med den e-mailadresse, som du benyttede under oprettelsen af dit OnPay abonnement. Hvis du endnu ikke har oprettet en adgangskode, kan du klikke på "Forgot your password?" og angive din e-mailadresse i feltet.
Opsætning med Clearhaus
Når du har oprettet en indløsningsaftale ved Clearhaus, tilsendes en API-nøgle (en tekst streng bestående af tal og bogstaver), som indsættes i OnPay under Indstillinger > Indløsere (Husk at aktivere Clearhaus via knappen i topmenuen, som vist på billedet herunder). OnPay rekvirerer herefter alle de nødvendige oplysninger via API-nøglen, som benyttes til at gennemføre transaktioner for netop din aftale ved Clearhaus:
Husk at klikke Gem når du har indsat API-nøglen.
Opsætning med Nets
En indløsningsaftale ved Nets består f.eks. af følgende numre:
- Terminaloperatør forretningsnummer: 999999 (er ligeledes dit Nets aftalenummer)
- Branchekode: 9999
Hvis du tager imod andre kort end Dankort vil aftalen også omfatte følgende:
- Internationalt forretningsnummer: 999999
- Visa BIN kode: 99999
- Mastercard BIN kode: 99999
- Bemærk at American Express kræver et separat ID: 9999999
Bemærk: Skifter du bankkonto eller får nyt CVR-nummer kræver dette en ny indløsningsaftale. I dette tilfælde er det vigtigt at du får afviklet evt. afventende transaktioner i OnPay, inden du sætter den nye aftale op i systemet.
Numrene i din indløsningsaftale indsættes i OnPay under Indstillinger > Indløsere som vist her:
Husk at aktivere Nets via knappen i topmenuen, som vist på billedet.
Testtilstand
OnPay starter i testtilstand, for at du kan benytte OnPay testkort til at teste din opsætning. Når du er klar til at gennemføre et køb med et rigtigt betalingskort, skal du sætte OnPay i produktions tilstand. Dette gøres under Indstillinger > Generelle indstillinger > sektionen "Tilstand". OnPay tillader ikke at gennemføre køb på rigtige betalingskort, så længe OnPay er i testtilstand.
Tilkobling af OnPay med din webshop
Når din indløsningsaftale er indsat i OnPay er du klar til at forbinde shoppen med betalingsløsningen. I følgende artikel gennemgår vi opsætningen i shopsystemet:
Nyttige links
- Læs mere om kortopsætning her
- Læs mere om betalingsvinduer og kortregler her
- Hvordan opsætter jeg betaling?
- Hvordan fejlsøger jeg en betaling?
- Hvordan foretager jeg ordrebehandling?
- OnPay teknisk dokumentation (Testkort, API og betalingsvindue)