Kreditnota

I denne artikel:


    Introduktion

    Ønsker du at kreditere en ordre, hvis kunden har fortrudt sit køb eller benytter sig af returretten mv., så gøres dette inde på den pågældende ordre. Hvis der er tale om en rabat, som kunden skal have godtgjort med det samme, frem for f.eks. at udstede et gavekort eller en rabatkode, så kan dette også gøres med en kreditnota.

     

    I praksis

    Opret en kreditnota ved, at klikke på linket Opret kreditnota (kladde) inde på den pågældende ordre. Shoppen opretter herefter en kopi af originalordren med ordrestatus Kladde. Du kan nu redigere din kreditnota så den afspejler, hvilke produkter og beløb du ønsker, at kreditere. Det kan f.eks. være, at kunden ikke skal have sin fragt tilbage. I så fald kan du sætte fragtprisen til nul kroner og klikke på Gem. Herefter opdateres ordretotalen med det nye beløb. Skal et eller flere produkter ikke omfattes af krediteringen altså, at kunden kun skal have penge tilbage for udvalgte produkter på ordren, så sletter du bare de produkter fra kreditnotaen, som ikke skal omfattes af tilbagebetalingen:

    Da kreditnotaen er en ordrekopi med sit eget ordrenummer kan den tilgås direkte fra original-ordren i sektionen Ordredetaljer via feltet Kreditnota:

    Som udgangspunkt tilbageføres alle produkter på ordren og det fulde ordrebeløb inkl. fragten:

    Bemærk: Benytter du lagerstyring i shoppen vil produkter, der figurerer på en bogført kreditnota føres tilbage på lageret i shoppen. Så længe kreditnotaen har ordrestatus Kladde er det muligt, at ændre, hvilke produkter, der skal krediteres (slet produkterne fra kladden eller sæt antal til nul) eller om evt. priser, fragt mv. skal justeres efter aftale med kunden, på baggrund af handelsbetingelser/returret mv.

    Når du har afstemt din kreditnota kan du tilbageføre beløbet til kunden. Er beløbet betalt med kreditkort benyttes linket Refundér som du finder under Betalinger inde på din kreditnota. Herefter sættes status til "Kreditnota" og processen er gennemført. Kreditnotaen er nu bogført, kunden har fået en krediterings e-mail og de krediterede produkter tilbageført på lager:

    Bemærk

    • Hvis du får en fejl når du vil refundere beløbet kan det være, at transaktionen ikke længere er gyldig. I så fald skal du tilbageføre beløbet på anden vis f.eks. via en bankoverførsel.
    • Hvis funktionen Opret kreditnota (kladde) slet ikke er synlig på din ordre kan det skyldes, at shoppen ikke kan hente betalingsstatus pga. manglende adgang til det pågældende betalingssystem. Dette kan f.eks. skyldes en udløbet API-autorisation, hvis der er gået længere tid siden sidste transaktion, en midlertidig driftsforstyrrelse eller, at dine aftaleinformationer ikke er ført ajour. I så fald skal du gennemgå opsætningen af din integration til betalingssystemet i shoppen.

     

    Værd at vide

    • Ønsker du at tilføje en rabat til et produkt gøres dette ved, at redigere produktet på ordren og ændre prisen. Du kan f.eks. tilføje teksten "(inkl. Rabat)" i produktets titel for tydeligt, at indikere dette (en reduceret pris vises ligeledes med streg igennem original prisen).
    • Ønsker du at tilføje en rabat på tværs af flere produkter gøres dette ved, at oprette et "Rabatprodukt" i shoppen (et standardprodukt, der benyttes til rabatter), sætte prisen til 1 kr. og trække det ind på ordren efterfølgende, hvor prisen kan sættes til en negativ værdi. Rabatproduktet tilføjes en skjult produktkategori, som ikke vises ude på shoppen. Produktet vil stadigt kunne tilføjes ordren (via plus-ikonet over ordrelinjerne) omend det ikke er synligt på shoppen. Klik på blyanten ud for dit rabatprodukt og sæt feltet Salgspris (ekskl. moms) til den ønskede minus-pris. I dette tilfælde -40, som bliver -50 når dansk moms iberegnes.
    • Hvis du vælger at refundere et mindre beløb end ordrens original beløb vil du kunne se forskellen i sektionen Betalinger, der viser, at original-ordren er gennemført på et højere beløb end det, der krediteres.
    • Tiden der går fra en kreditering er gennemført til et refunderet beløb på et kreditkort bliver tilbagebetalt til kunden afhænger af korttypen, og kan variere fra 1 hverdag (Dankort) til 30+ dage (MasterCard mv.). Disse intervaller kan ikke justeres i shoppen eller i betalingssystemet da de bestemmes af kortudbyderen.
    • Du kan til enhver tid gå tilbage til din original ordre via kreditnotaen, og ligeledes finde en originalordres kreditnota ID under ordredetaljerne, hvor begge dele er oplyst med et link til hhv. original ordre og kreditnota.

     

    Gentagne krediteringer på samme ordre

    Hvis du har mere end én kreditering på samme ordre, og den første allerede er gennemført så skal efterfølgende tilbageførsler af beløb håndteres direkte i din betalingsgateway. Shoppen håndterer med andre ord kun transaktionsprocessen for den første kreditering på en ordre.

    I OnPay gøres dette ved, at søge transaktionsnummeret frem som det fremgår i shoppen på den pågældende ordre under sektionen Betalinger. Når du har fremsøgt transaktionen i OnPay skal du klikke dig ind på den så du får transaktionsoversigten med knappen Refunder transaktion som vist her:

    Herefter kan du behandle din kreditnota som normalt i shoppen og sætte status til Kreditnota.

     

    Relaterede artikler