Opret produktkategori

I denne artikel:


Introduktion

Produktkategorier er fundamentet for produkter i DanDomain Webshop. Et produkt kan f.eks. ikke eksistere uden at være tilknyttet en produktkategori. Og når en bruger besøger webshoppen, opbygges linket til produktet blandt andet ud fra navnet på produktkategorien som produktet tilhører.

Bemærk: Denne artikel benytter en ny version af shoppens administration, som endnu ikke er tilgængelige på alle shops. Hvis din administration ikke ser ud som i denne artikel, skal du fortsætte her.

Produktkategorier benyttes samtidigt til at strukturere og kategorisere produkterne i din shop. Navnet på produktkategorien har også en betydning for søgemaskineoptimering og hjælper med tydning af dit link på nettet. Produktkategorier kan eksistere som enkeltstående kategorier, også kaldet en hovedkategori, eller den kan tilhøre en eksisterende hovedkategori, for dermed at blive en underkategori. Ligesom kategorierne kan opdeles i hovedkategorier og underkategorier, så kan produkter tilknyttes en eller flere kategorier. Et produkt tilknyttes en primær kategori, og x-antal sekundære kategorier. Det er synligheden af produktets primære produktkategori, der bestemmer synligheden af produktet. Ud over at organisere shoppens produkter i relevante emner kan produktkategorier også benyttes til at samle produkter der er på tilbud, til mærkedage mv.

Du finder produktkategorier under Produkter > Produktkategorier:

 

Generelt

Fra oversigten har du mulighed for at oprette, redigere, sortere og slette produktkategorier. Du kan også importere og eksportere kategorier fra denne side.

  1. Søgefunktionen er praktisk hvis du har mange produktkategorier
  2. Klik og træk med musen for at sortere dine kategorier med drag-and-drop
  3. Klik på titlen for at gå til redigering
  4. Klik på prikkerne for at åbne redigeringsmenuen, hvor du b.la. kan få vist alle produkter som er tilknyttet den pågældende kategori

Når du opretter eller redigerer en produktkategori, vises følgende side:

  1. Titel: Her angives titlen på produktkategorien, som også automatisk benyttes i linket til kategorien (med mindre manuel indtastning er slået til: Se sektionen "Søgeoptimering")
  2. Underkategori af: Her vælges om kategorien skal oprettes som "Primær kategori" (hovedkategori) eller om kategorien skal være en underkategori til en af de eksisterende kategorier. Klik på dropdown listen for at vælge en primær kategori, som den pågældende kategori skal være underkategori til.
  3. Resumé: Dette indhold vises i toppen af produktkategoriens side (før listen af tilhørende produkter), i modsætning til beskrivelsen, der vises i bunden af siden (under listen af tilhørende produkter).
  4. Beskrivelse: Dette indhold vises i bunden af kategorisiden, og kan benyttes til yderligere udbydelse af produkterne i kategorien.
  5. Søgemaskineoptimering: Her finder du felter relateret udelukkende til søgemaskineoptimering af din produktkategori. Husk dog at både titler, beskrivelser og billeder mv. også indgår i søgemaskineoptimeringen af din shop.
  6. Billede: Her tilknyttes et kategori-billede. Da shopsystemet er bygget til b.la. at være mobil venligt, er det vigtigt at give dine kunder nogle billeder at trykke på med fingrene, da arealet er større end f.eks. en titel i tekst alene.
  7. Synlighed: Her angiver du hvilke kundegrupper der skal kunne se og have adgang til din produktkategori. Du kan f.eks. godt have en kategori, der ikke er synlig i menuen ude på shoppen, men som kan linkes til direkte og besøges af kunder i den pågældende gruppe.

 

Formatering af beskrivelser

Når du opretter dine beskrivelser, kan du med fordel benytte skabelonværktøjet, der gør det let at placere tekst og billede i en responsiv opsætning. Det vil sige at indhold der er placeret i skabelonen, skalerer på en mobiltelefon mv. så det arter sig efter skærmstørrelsen på den besøgendes enhed:

I dette eksempel har vi indsat tekst og billede i hver sin kolonne:

 

Søgemaskine optimering

Alle sider (indholdssider, produkter og produktkategorier) i shoppen har en funktion kaldet søgemaskine optimering, hvor du b.la. kan du indtaste tekst til de såkaldte meta-tags i form af Titel og Beskrivelse. Derudover har du mulighed for at optimere sidens Link og "Kanonisk link":

  1. Titel: Også kaldet "Meta title", er den overskrift du ser i søgeresultaterne på Google og andre søgemaskiner. Titlen har en maksimal anbefalet længde, som angivet over feltet. Dog vises lange titler som regel forkortet i søgeresultaterne. Hvis du ikke angiver en titel i dette felt, benyttes siden titel i stedet. Man kan vælge at benytte dette felt hvis man ønsker titlen f.eks. skal indeholde mere tekst, eller have en anden formulering end man har valgt til sidens titel.
  2. Beskrivelse: Også kaldet "Meta description", er som udgangspunkt den tekst der ses i søgeresultaterne, under sidens titel. Beskrivelsen må ikke være en kopi af beskrivelsen på siden, men skal forsøge i sammentrukket form at beskrive indholdet på siden. Dette giver mulighed for at benytte en variation af ord, der sammen med det øvrige indhold på siden dækker en bred vifte af mulige søgeord, uden at være tvunget sammen i samme tekst.
  3. Link: Linket på siden genereres automatisk ud fra sidens titel. Det kan dog være en fordel at definere sit eget link. F.eks. kan en side kaldet "/shop-løsning/" være bedre at definere som "/webshop/", hvis man ønsker en god indeksering på ordet "webshop".
    Ved indholdssider skal du selv oprette SEO-Redirects fra det gamle link til det nye, hvis det gamle allerede er indekseret af søgemaskinerne. Ved produkter og produktkategorier sørger shopsystemet automatisk for dette.
  4. Kanonisk link: I tilfælde af at indholdet er éns på to sider, er det en fordel at benytte denne funktion. Funktionen sørger for at pege et link videre til et andet, så der ikke opstår duplikeret indhold (duplicate content), hvilket er ilde set blandt søgemaskiner.

 

Nyttige links