EAN faktura
I denne artikel:
Introduktion
Hvis du ønsker at tage imod betaling fra myndigheder eller offentlige institutioner, er det nødvendigt at kunne tilbyde elektronisk faktura, som også går under begrebet e-fakturering og EAN-faktura. I denne artikel ser vi nærmere på håndtering af ordrer betalt med EAN-faktura i forbindelse med opsætning af betalingsmetoder i shoppen.
I praksis
Som udgangspunkt benyttes et økonomisystem, eller en online service som "NemHandel Fakturablanket" på virk.dk til at generere og sende elektroniske faktura til kunden. Shoppen håndterer med andre ord alle processer indtil E-faktureringen, som foretages og afstemmes separat.
Opsætning
- Start med at omdøbe en af følgende betalingsmetoder til "EAN-faktura":
"Faktura", "Kontooverførsel" eller "Efterkrav". - Sørg for at EAN-feltet vises når kunden går til checkout. Dette gøres under Indstillinger > Webshopindstillinger > fanebladet "Brugere". Hvis du slår validering til på EAN-feltet, vil dette bevirke at evt. indtastede værdier ikke bliver godkendt, hvis ikke nummeret ligner et EAN-nummer. Bemærk: Feltet "Adresse 2" tjener i øvrigt som lokal information i shoppen, og kommer ikke med på pakkelabels. Du kan læse mere om brugerindstillinger i denne artikel
- Når din ordre er klar til at blive behandlet, sender du en elektronisk faktura til kunden via dit økonomisystem, eller på virk.dk. Vær opmærksom på at oprettelse af "NemHandel Fakturablanket" på virk.dk kræver NemID
Når du har registreret den tilsendte EAN-faktura som værende betalt, kan du markere ordren som betalt ved at gå ind på den pågældende ordre, og sætte flueben i "Betalt". Husk at klikke "Gem", for at gemme ændringerne på din ordre.
Værd at vide
- En kunde i shopsystemet registreres som "Offentlig" så snart et EAN-nummer er registreret på brugerens kundeprofil. Har kunden derimod også et CVR-nummer tilknyttet sin profil vil kunden være registreret som "Erhverv". Feltet "CVR-nummer" har med andre ord præcedens over feltet "EAN-nummer".
- Du kan læse mere om betalingsmetoder i denne artikel
- Du kan læse mere om brugerindstillinger i denne artikel
- Hvis du har yderligere spørgsmål til understøttede økonomisystemer, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice, som kan hjælpe dig videre.
Nyttige links
- Læs mere om betalingsmetoder her
- Læs mere om at sende faktura her
- Du kan læse om moms i denne artikel
- Læs mere om B2B-handel her
- Du kan læse om åben indkøbskurv i denne artikel